Rotacja opon we właściwej konserwacji ogumienia samochodu

Od prawidłowej konserwacji i użytkowania zależy żywotność opon samochodu. To ważne, nie tylko ze względów ekonomicznych, ale też biorąc pod uwagę fakt, że opona w głównej mierze odpowiada za bezpieczeństwo jazdy. Wielu drogowych kolizji czy wypadków można było uniknąć, gdyby pojazd, który brał udział w zdarzeniu, miał sprawne opony.

Przede wszystkim, chcąc rotować opony, powinieneś pamiętać, że szybciej zużywają się opony osadzone na osi napędowej samochodu. Przede wszystkim dlatego, że muszą pokonać większe opory podczas wprawiania auta w ruch lub hamowania. Opony biernie wleczone nie mają takich ekstremalnych zadań, więc praktycznie cały sezon “odpoczywają”. Opony z osi napędowej, zużywając się mocniej, “wyrabiają” bieżnik, który, nierównomiernie zużyty, ma wpływ na to, jak auto zachowuje się na drodze, koleinach, na mokrej i  śliskiej nawierzchni. Zmieniając opony miejscami niwelujemy takie niepożądane zachowania, co ma wpływ na zwiększoną przyczepność auta, czyli na bezpieczeństwo jazdy.

Rotowanie opon nie może być dziełem przypadku. Wręcz przeciwnie, musi być dobrze przemyślane i zrobione zgodnie z możliwościami, jakie daje konkretna opona, a właściwie, jej bieżnik. Bieżnik może mieć bowiem konstrukcję symetryczną, asymetryczną lub kierunkową, a każda z tych konstrukcji warunkuje sposób rotowania, ograniczając go do konkretnych schematów.  Najczęściej stosuje się rotowanie oś tylna / oś przednia, gdzie najważniejsze jest zużycie bieżnika. Należy pamiętać, że zbyt zniszczony bieżnik, nie nadający się już do jazdy, nie powinien być już zakładany. Producenci opon zalecają wymianę całego kompletu opon, jednak można zakupić tylko jedną parę opon. Nowe opony należy wówczas zakładać na oś wleczoną, bierną, która ma tendencje do uciekania w przypadku poślizgu, a nowe opony zwiększą jej przyczepność.

Największe pole manewru w przypadku rotacji mają opony symetryczne. Stosowane są najczęściej w małych i średnich autach miejskich. Rotuje się je wg wzoru X, zarówno między stronami jak i osiami samochodu. Opony asymetryczne, stosowane w autach sportowych, mogą być rotowane między osiami. Ze względu na różnie zbudowany bieżnik wewnątrz i na zewnątrz opony, należy uważnie sprawdzić symbole Inside i Outside na bocznych ścianach opon. Różnie zbudowany bieżnik wpływa na parametry przyczepności na mokrej lub suchej powierzchni. Z kolei opony kierunkowe mogą być rotowane po jednej stronie pojazdu, ze względu na fakt, że ich prawidłowe działanie, czyli odprowadzanie wody i śniegu, warunkuje odpowiedni kierunek obrotu. Opony kierunkowe to głównie opony zimowe.

Informacji o tym, jak przekładać opony, należy szukać w instrukcjach producentów. Podają oni limity kilometrów,  kolejność i harmonogram rotacji. Inną ważną rzeczą jest prawidłowe ciśnienie w oponach, które ma również ogromny wpływ na zużycie opon. No i koniecznie nie wolno zapominać o tym, że opony trzeba zmieniać sezonowo, nie mieszać letnich z zimowymi. Po pierwsze, to zagrożenie dla użytkownika auta, użytkowników dróg, ale też przyczyna mandatów.

My, jako pomoc drogowa, wiemy, że oszczędzać na oponach nie wolno. Jeździmy do wypadków, w których biorą udział samochody, których właściciele do ostatniej chwili odwołali założenie nowego kompletu opon. Podczas wypadku – zdrowa, sprawna opona może okazać się bezcenna…