Prawidłowe ciśnienie w oponach samochodowych – dlaczego jest tak istotne?

Prawidłowe ciśnienie opon samochodowych odpowiada za pracę bieżnika, odpowiednie właściwości trakcyjne a nawet długą żywotność ogumienia. Jak kontrolować prawidłowy poziom ciśnienia w oponach i jaka powinna być jego wysokość? Czym grożą zaniedbania i jazda na oponach ze zbyt niskim/wysokim ciśnieniem?

Jak sprawdzić poziom ciśnienia w oponach?

nowoczesne auto

 

Od 1 listopada 2014 wszystkie samochody sprzedawane w UE muszą być wyposażone fabrycznie w czujniki ciśnienia

Regularna kontrola ciśnienia w oponach jest niezwykle istotna, jednak czasem łatwo o niej zapomnieć. Dzięki wprowadzonym 1 listopada 2014 roku regulacjom prawnym wszystkie nowe samochody dystrybuowane na terenie Unii Europejskiej musi zostać wyposażony w odpowiednie czujniki ciśnienia w oponach. W przypadku starszych pojazdów, które nie zostały zaopatrzone w czujniki warto wyrobić sobie nawyk regularnej kontroli ciśnienia. 

Zalecamy wyrobienie sobie nawyku regularnej kontroli ciśnienia w oponach samochodowych, pomiary dokonywane przez wulkanizatora przy wymianie ogumienia raz na pół roku nie jest wystarczająca – najlepszym rozwiązaniem jest sprawdzanie poziomu ciśnienia rutynowo raz w miesiącu oraz przed wszystkimi dalszymi trasami. 

Najprostszą metodą na dokonanie pomiaru poziomu ciśnienia jest wizyta na stacji benzynowej, wystarczy raz na jakiś czas przy okazji tankowania samochodu podjechać do kompresora. Będziemy mieć okazję nie tylko sprawdzić ciśnienie ale również możliwość dopompowania opon w przypadku, gdy ciśnienie jest zbyt niskie.

Jakie ciśnienie w oponach możemy sprawdzić również we własnym garażu a nawet na parkingu. Wystarczy zaopatrzyć się w manometr, urządzenie które dokonuje pomiaru i wskazuje wartość ciśnienia na prostym ekranie. Taki sprzęt kosztuje w około kilkunastu złotych i można zakupić go we wszystkich sklepach motoryzacyjnych lub w Internecie. W przypadku dokonywania pomiarów w zaciszu garażu warto się również zaopatrzyć w pompkę – elektryczną a nawet mechaniczną lub kompresor samochodowy, dzięki którym będzie można natychmiast uzupełnić ewentualne niedobory ciśnienia. 

Zbyt niskie ciśnienie powietrza w oponach możemy zaobserwować również na podstawie tego, czy pojazd dobrze się prowadzi. Jeżeli zaobserwujemy wydłużoną drogę hamowania a także częste sytuacje, podczas których samochód wpada w poślizg, może to świadczyć o nieprawidłowym ciśnieniu w oponach. O nieprawidłowościach w ciśnieniu opon może świadczyć również zwiększenie zużycia paliwa. Często nieprawidłowy poziom ciśnienia w oponach jest widoczny gołym okiem, możemy zauważyć pogorszony stan bieżnika oraz większe „opadnięcie” pojazdu na felgę.

Nie warto jednak zaniedbywać pomiarów poziomu ciśnienia do momentu, gdy będziemy mogli zaobserwować wyraźne objawy jego niedoboru. Pamiętajmy, iż właściwy poziom ciśnienia w oponach naszego samochodu realnie odpowiada za nasze bezpieczeństwo podczas jazdy.

Jakie ciśnienie w oponach samochodowych jest prawidłowe?

Nie da się odpowiedzieć jednoznacznie na powyższe pytanie, ponieważ poziom ciśnienia jest zależny od producenta samochodu oraz modelu konkretnej opony. Informacja o prawidłowym poziomie ciśnienia w naszym pojeździe powinna być umieszczona na specjalnej naklejce umieszczonej wewnątrz klapki wlewu paliwa lub na wewnętrznej stronie słupka bocznego po stronie kierowcy. Jeżeli z jakiegoś powodu nasz samochód nie posiada wspomnianej naklejki ile atmosfer powinno znaleźć się w oponach należy wyszukać odpowiednie parametry na stronie internetowej producenta. 

Warto pamiętać, iż najczęściej producent zaleca inną wartość ciśnienia w kołach tylnych a inna w przednich. Wiąże się to z obciążeniem samochodu i koniecznością zapewnienia mu wymaganej przyczepności. Sporadycznie zdarza się, iż producent wskazuje taki sam poziom ciśnienia w oponach na przedniej oraz na tylnej osi.

W sezonie zimowym warto dodać około 0,2 atmosfery do poziomu ciśnienia stosowanego w temperaturze letniej, dzięki czemu odpowiedni poziom ciśnienia w oponach będzie mogło utrzymać się dłużej w trudnych warunkach zimowych. Także w przypadku jazdy po autostradzie i w przypadku zwiększonego obciążenia pojazdu należy uwzględnić najwyższą zalecaną przez producenta pojazdu wartość ciśnienia. Jeżeli jednak producent nie publikuje takich zaleceń, należy podwyższyć ciśnienie we wszystkich oponach o 0,3 atmosfery. W przypadku ciągnięcia przyczepy przez samochód należy podnieść ciśnienie opon na tylnej osi samochodu o 0,4 atmosfery. Warto pamiętać również o prawidłowym poziomie ciśnienia w kole zapasowym, które powinno wynosić 2,5 atmosfery.

Czym grozi jazda na oponach ze zbyt niskim/wysokim ciśnieniem?

serwisant trzyma koło w rękawiczkach

Nagminna jazda na oponach ze zbyt niskim ciśnieniem doprowadza do ich nieodwracalnych uszkodzeń i konieczności wymiany na nowe

Jazda z rażąco niskim poziomem ciśnienia, nawet na stosunkowo krótkim dystansie, doprowadza do nieodwracalnych uszkodzeń opony. W przypadku opon runflat jazda bez powietrza możliwa jest na dystansie do kilkudziesięciu kilometrów, po przejechaniu których opona nadaje się do wyrzucenia.

W przypadku jazdy na oponach ze zbyt niskim ciśnieniem, które jest jednak na tyle wysokie, że nie podejrzewamy, iż coś może jest nie tak (np. 0,5 bara poniżej zaleceń) narażamy się m.in. na nagłą utratę przyczepności samochodu oraz znaczne wydłużenie drogi hamowania. Niedopompowana opona jest dużo mniej sztywna, od tej w której poziom ciśnienia jest prawidłowy. Taka opona ze zbyt niskim ciśnieniem w trakcie jazdy cały czas niepotrzebnie pracuje, ugina się przy okazji każdego obrotu koła i poddana jest znacznemu wzrostowi temperatury. Takie ogumienie poddawane nadmiernemu podgrzewaniu i uginaniu bardzo szybko ulega uszkodzeniom, pokrywa się mikropęknięciami, traci swoje właściwości – elastyczność, przyczepność i fabryczne właściwości trakcyjne. 

Nawet powolna, spokojna jazda na oponach ze zbyt niskim ciśnieniem powietrza doprowadza do szybkiego zużywania ogumienia. Nie tylko bieżnik, który ulega zużyciu bardziej po bokach niż wewnątrz, ale i cała opona, gdy dojdzie do rażących zaniedbań w kwestii ciśnienia, nadaje się do wyłącznie wymiany  po sezonie lub dwóch. Nawet jeżeli bieżnik pozostanie wysoki to powierzchnia ogumienia zostaje nieodwracalnie zniszczona a takiej opony nie da się nawet odpowiednio wyważyć. 

 Obniżenie ciśnienia w oponie może doprowadzić do tragicznego w skutkach wypadku, np. w przypadku gwałtownego skrętu z dużą prędkością na suchej nawierzchni może dojść do ściągnięcia opony z felgi.

A gdy już doszło do kolizji? Zaufaj specjalistom

zmiana koła na drodze w gorący dzień

W przypadku gdy dojdzie do kolizji skorzystaj z pomocy doświadczonych profesjonalistów

Czasem nie udaje się niestety zapobiec pewnym sytuacjom na drodze, a ciśnienie opon może gwałtownie i nieprzewidywalnie spaść. W przypadku kiedy doszło już do kolizji – Twój pojazd stracił przyczepność, wpadł w poślizg itp. zaufaj specjalistom z firmy Pomoc Drogowa Jacek Szewczyk, którzy pomogą Ci w tej niezwykle stresującej sytuacji. Nasza firma dysponuje flotą profesjonalnych maszyn i pojazdów, dzięki którym z pomocą świadczy pomoc kierowcom na terenie całego Trójmiasta nieprzerwanie od wielu lat.

Oferta usług naszej firmy jest niezwykle bogata i obejmuje m.in.:

  • pomoc drogową,
  • transport pojazdów,
  • holowanie,
  • usprawnianie pojazdów na drodze, bez odholowywania pojazdów. 

Autopomoc firmy Jacka Szewczyka dostępna jest przez siedem dni w tygodniu, całą dobę. Wystarczy dokonać zgłoszenia pod numerem 728-159-565, określić swoją lokalizację i krótko przedstawić rodzaj problemu. Nasi pracownicy udzielą pomocy w możliwie najszybszym czasie, zawsze wyjeżdżamy do naszych klientów na miejsce zdarzenia natychmiast – bez zbędnej zwłoki. 

Cały sprzęt i wszystkie pojazdy należące do naszej firmy są regularnie serwisowane a także poddawane szczegółowym, dokładnym przeglądom technicznym, dzięki czemu mamy możliwość zagwarantowania naszym klientom najwyższej jakości świadczonych przez nas usług. Co istotne przywiązujemy również duża uwagę do bezpieczeństwa transportów powierzonych nam pojazdów.