Transport niskopodwoziowy – jaki sprzęt wykorzystywany jest do świadczenia takich usług?

Transport niskopodwoziowy należy do najbardziej szczególnych form przewozu ponadgabarytowego. Jaki sprzęt wykorzystany jest przy realizacji usług w tym zakresie?

Ciągnik siodłowy w transporcie niskopodwoziowym

Do ciągnięcia naczepy niskopodwoziowej służy odpowiedni ciągnik siodłowy. Siodło zlokalizowane jest nad osią tylną ciągnika, napędzaną jego osiami – dzięki temu może być na nie przeniesiona pożądana część ciężaru naczepy. Połączenie skrętne pozwala na zachowanie niewielkiego promienia skrętu. W ten sposób, mimo znacznej długości zespołu ciągnika i naczepy niskopodwoziowej możliwe jest utrzymanie stabilności przewozu podczas skręcania. Podstawową zaletą transportu niskopodwoziowego jest w takim przypadku możliwość rozłożenia ciężaru ładunku na większą liczbę osi. Ciągnik siodłowy wyposażony w odpowiednią naczepą nastręcza znacznie mniej problemów przy manewrowaniu, niż tradycyjne samochody ciężarowe. Do jednego ciągnika siodłowego przyczepić można wszystkie typy naczep niskopodwoziowych, przeznaczonych do przewozu różnych ładunków.

Naczepy wykorzystywane w transporcie niskopodwoziowym

Poza ciągnikiem siodłowym, transport niskopodwoziowy wymaga zastosowania odpowiedniego rodzaju naczep. Tego rodzaju pojazd rozpoznać można po kilku charakterystycznych cechach:

  • pewien obszar pokładu ładunkowego zlokalizowany jest niżej, niż krawędzie górne naczepy, przyczepy lub kół ciągnika siodłowego
  • średnica kół naczepy lub przyczepy jest mniejsza, niż ma to miejsce w przypadku kół pojazdu ciągnącego
  • pokład ładunkowy przystosowany został do przenoszenia obciążeń punktowych

Naczepy wykorzystywane w transporcie niskopodwoziowych posiadają różne typy i odmiany konstrukcyjne. Występuje też bardzo szeroki zakres maksymalnej ładowności – niektóre modułowe giganty są w stanie przewieźć ładunki o łącznej wadze nawet kilkunastu tysięcy ton.

transport na naczepie niskopodwoziowej

Naczepy semi

Do najpopularniejszych oraz najbardziej uniwersalnych typów naczep niskopodwoziowych należą naczepy semi. Wyróżniają się obecnością charakterystycznego balkonu, a także zlokalizowanego na niższej części konstrukcji pokładu ładunkowego – zwykle umieszczonego na wysokości 700 – 1000 mm nad podłożem. Pokład ten wyposażany jest nierzadko w specjalne, wysuwane poszerzenia. Po wypełnieniu, pozwalają one na zwiększenie maksymalnych gabarytów – zwykle z 2,54 m na 3 m, jednak można w ten sposób poszerzyć także naczepę z pokładem ładunkowym o większej szerokości. Najczęściej spotykane naczepy semi posiadają trzy osie z podwójnym zestawem kół 17,5 cal, ale występują wersje nawet z dziesięcioma osiami. Poza najprostszymi konstrukcjami, większość modeli wyposażanych jest w system rozciągania pokładu – jedno- dwu- lub trzykrotny.

Naczepy tiefbett

W transporcie niskopodwoziowym wykorzystuje się również naczepy typu tiefbett. Mają postać pojazdów z odpowiednio zagłębionym pokładem ładunkowym, znajdującym się poniżej wysokości pokładu. Wózek jezdny jest maksymalnie przesunięty do tyłu, przez co konieczne okazuje się zastosowanie hydraulicznie sterowanych osi skrętnych. Modele wykorzystywane w Europie zwykle posiadają 2, 3 lub 4 osie. Tiefbetty są stosunkowo ciężkie i wywierają duży nacisk na siodło. Wskazane jest więc sprzęganie ich ciągnikami wieloosiowymi:

  • 6×2 dla naczepy dwuosiowej
  • 6×4 dla naczepy trzyosiowej
  • 8×4 dla naczepy czteroosiowej

Balkon w pojazdach typu tiefbett może być sterowany hydraulicznie. Na czas załadunku jest on odpinany od naczepy, dzięki czemu maszyna z ładunkiem może wjechać na pokład ładunkowy od strony przedniej.

Naczepy płaskie i modułowe

Jako naczepy niskopodwoziowe wykorzystywane są także platformy, wyposażone w całkowicie płaski pokład ładunkowy. Rozciągane, uniwersalne platformy zwykle posiadają 3, 4 lub 5 osi o podwójnym ogumieniu. W przypadku wersji rozciąganych (tele), osie wyposażane są w hydrauliczny mechanizm skrętu – pozwalający na sterownie radiowe. Najdroższe i najbardziej skomplikowane są niskopodwoziowe naczepy modułowe. Wykorzystuje się je do transportu największych oraz najcięższych ładunków. Tego rodzaju pojazd składa się z kilku modułów, z których każdy posiada od 4 do 12 osi z podwójnym ogumieniem. Wszystkie osie są skrętne i mogą być sterowane hydraulicznie – zakres ładowności oraz możliwości ich łączenia oraz nie są praktycznie niczym ograniczone. W Polsce najczęściej spotkać można naczepy modułowe z ok. 20 osiami. Między wózkami modułowymi montowane są dodatkowe pokłady ładunkowe, pozwalające na transport niskopodwoziowy w obszarach ograniczonych pod względem infrastrukturalnym.

transport materiałów na naczepie

Transport niskopodwoziowy – uprawnienia kierowcy

Kierowca ciągnika siodłowego wykonuje pracę wielozadaniową – do jego obowiązków należy:

  • prowadzenie pojazdu
  • kontaktowanie się ze spedytorami
  • dokumentowanie czasu pracy
  • obsługa urządzeń nawigacyjnych

Kierowca ciągnika siodłowego z naczepą niskopodwoziową powinien posiadać prawo jazdy kategorii C+E, a w przypadku kierowania zespołem pojazdów o masie całkowitej, nieprzepuszczającej 12 ton – C1+E. Nie jest konieczne żadne wykształcenie kierunkowe, jednak ukończenie szkoły zawodowej na kierunku mechaniki lub elektromechaniki znacząco ułatwia znalezienie zatrudnienia. Kierowca ciągnika siodłowego z naczepą niskopodwoziową musi obowiązkowo przejść kurs kwalifikacji wstępnej. Zwykle konieczne jest także uczestnictwo w szkoleniach okresowych, już po rozpoczęciu pracy. Najczęściej są to kursy dotyczące przewozu określonych ładunków – np. materiałów niebezpiecznych.

Akcesoria do naczep niskopodwoziowych

W transporcie niskopodwoziowym, do mocowania ładunków wykorzystywane są różne akcesoria. Pozwalają one na bezpieczne i solidne ustabilizowanie przewożonych towarów. Do najczęściej stosowanych akcesoriów należą m.in.

  • pasy ściągające
  • odciągi łańcuchowe
  • listwy kotwiczne
  • drążki rozporowe
  • napinacze z hakami
  • napinacze śrubowe
  • punkty mocujące

Elementy te skutecznie uniemożliwiają ewentualne uszkodzenie lub uniemożliwienie przewożonego ładunku. Ich zastosowanie znacząco wpływa na bezpieczeństwo transportu niskopodwoziowego, a także poszczególnych użytkowników dróg publicznych. Akcesoria do naczep są odporne na przecięcia, przetarcia czy zgniecenia, dzięki czemu zapewniają długi czas eksploatacji.

Zachęcamy do zapoznania się z naszą ofertą transportu niskopodwoziowego.